Etter kristus
finansieres 100 % av
folk som gir


Gi et fast beløp
(skattefradrag for inntil 25.000 kr i året) 

Gi med kort

Vipps: 19421

Kontonummer: 9053 05 22333.
Merk betalingen med «Gave til Etter Kristus» 


Gi fokus:

Snakk om E.Kr, be for E.Kr.

Gi tid:

Bli med på en jesusdojo, start en E.Kr-gruppe, arranger din egen jesusdojo.

«Etter Kristus er et viktig bidrag til fornyelse i vår kirke, en invitasjon til en jordnær og himmelvendt vandring i fotsporene til Mesteren fra Nasaret. Jeg har forventning til det som kan skje gjennom denne bevegelsen». 

- Biskop Ole Christian Kvarme

 

Bibelsk skyts til kampen mot moderne slaveri

Bibelsk skyts til kampen mot moderne slaveri

For mange av oss som er opptatt av kampen mot moderne slaveri er William Wilberforce et kjent navn, kanskje spesielt gjennom filmen Amazing Grace. Wilberforce var medlem av det britiske parlamentet på slutten av 1700-tallet og begynnelsen av 1800-tallet og var en meget viktig brikke i kampen for å få på plass forbudet mot slavehandelen 1807 (15 år etter Danmark-Norge som første land ut).

Kampen mot slavehandel og for økt Bibelbruk var nærmest som to sider av samme sak for Wilberforce


I 1787 var Wilberforce med på å opprette: «The Society for the Abolishment of Slavery». Det kanskje ikke like mange er klar over er at Wilberforce også var sentral i opprettelsen av «The British and Foreign Bible Society», verdens første Bibelselskap, med formål om å gjøre Bibelen billig og tilgjengelig. Kampen mot slavehandel og for økt Bibelbruk var nærmest som to sider av samme sak for Wilberforce. Det var i Bibelen Wilberforce hentet skyts mot slaveriet, så om bare flere folk leste og tok Bibelens budskap på alvor…

 

WillWilberforce.jpg

Så bli med meg inn i en alt annet enn dyptdykkende reise gjennom Bibelens verdier som sporet hen mot aktiv slavemotstand.

5 Mos 6,4:
Hør, Israel! Herren er vår Gud, Herren er én.

2. Mos 2,7:
Da formet Herren Gud mennesket av støv fra jorden. Han blåste livspust i nesen på det, og mennesket ble en levende skapning.

Gud er altså én og udelt, og dermed også tilstede overalt. Og ethvert menneske er skapt i Guds bilde, vår pust er Guds pust – og når Guds livspust åndes inn og ut at hvert eneste menneske, skapt i den samme Guds bilde, ja da er vi likeverdige. ikke bare likeverdige, men også sammenkoblet med hverandre, gjennom Gud. Denne innsiktens konsekvens åpenbares gradvis gjennom de senere Bibelske skriftene.

5 Mos 10,17:
For Herren deres Gud er Gud over alle guder og Herre over alle herrer, den store, mektige og skremmende Gud som ikke gjør forskjell og ikke lar seg bestikke. Han gjør rett mot farløse og enker og elsker innflytterne i landet, så han gir dem mat og klær. Dere skal elske innflytterne, for dere var selv innflyttere i Egypt.

Så klart nakne må kles og sultne mates – de er jo akkurat som meg og deg, ja mer til – de ER deg og meg, koblet sammen gjennom Guds pust

(Her må det raskt nevnes at farløse og enker var de med aller minst rettsvern på Bibelens tid. Kanskje kan deres rettsfattigdom sammenlignes med vår tids ulovlige innvandrere).

Jes 58,5-12:
Er dette den fasten jeg har valgt,
en dag da mennesket plager seg selv,
bøyer hodet som et siv
og legger seg i sekk og aske?
Kaller du dette for faste
og en dag etter Herrens vilje?

Nei, dette er fasten jeg har valgt:
å løse urettferdige lenker,
sprenge båndene i åket,
sette undertrykte fri
og bryte hvert åk i stykker,

å dele ditt brød med sultne
og la hjelpeløse og hjemløse komme i hus.
Du skal se til den nakne og kle ham,
du skal ikke snu ryggen til dine egne.

Da skal lyset bryte fram for deg som morgenrøden,
brått skal helbredelsen komme.
Din rettferd skal gå foran deg
og Herrens herlighet følge etter deg.


Så klart nakne må kles og sultne mates – de er jo akkurat som meg og deg, ja mer til – de ER deg og meg, koblet sammen gjennom Guds pust, i følge Bibelsk skapelseslære. Som igjen er grunnen til at Jesus kan si at «det du gjorde mot en av disse minste, det gjorde du mot meg».
Sånn sett er det i grunnen ganske logisk at Jesus, Guds sønn, står fram med det korte og fryktelig radikale partiprogrammet i Lukas 4,18:

Herrens Ånd er over meg,
for han har salvet meg
til å forkynne et godt budskap for fattige.
Han har sendt meg for å rope ut
at fanger skal få frihet
og blinde få synet igjen,
for å sette undertrykte fri

Konsekvensen av likeverdighet og sammenkoblethet må også ha demret for Paulus når han skriver til menigheten i Galatia noen tiår etter Jesu død og oppstandelse i gal 3,18:
Her er ikke jøde eller greker, her er ikke slave eller fri, her er ikke mann og kvinne. Dere er alle én i Kristus Jesus.

Men det er Jakob, Jesu bror, som drar det aller lengst. Hør på denne tordentalen på vegne av de stemmeløse arbeidere i Jak 5,1-6:

Og nå, dere rike! Gråt og klag over all den ulykke som skal komme over dere! Rikdommen deres råtner, og klærne blir møllspist, gullet og sølvet ruster bort, og rusten skal vitne mot dere og fortære kroppen deres som ild. Dere har brukt endetiden til å samle skatter! Men hør: Den roper høyt, den lønnen dere holdt tilbake fra arbeiderne som skar åkrene deres, og nødropet fra dem som høster inn, har nådd fram til Herren Sebaots øre.

Prinsippene om frihet, likhet og brorskap kan hente et arsenal av teologisk skyts i Bibelen. Som ivrig bibelleser så Wilberforce nettopp det, og dette førte han rett inn i kampen mot et av verdens største onder.

Få tilskuere - mange deltagere

Få tilskuere - mange deltagere

0